Svar: Skemaden kommer ud af munden igen

5. november 2018

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor til A

Tak for dit brev :)

Børn starter naturligt med at skubbe maden ud af munden med tungen, når de begynder med skemad. Det handler ikke om, at de ikke er sultne eller ikke kan lide maden, men om at de endnu ikke har lært teknikken at spise af en ske.

Når barnet spiser af bryst eller flaske, så rækkes tungen frem og bruges til at malke med, og de fleste børn vil gøre det samme, når de mærker skeen og maden i munden. Derfor presses maden ud af munden. Og ja - derfor skal I blot fortsætte med at prøve, for stille og roligt så lærer hun at bruge sin tunge sådan, at maden føres tilbage i svælget og dermed kan synkes :)

Det lyder som om, at jeres datter er parat. Hun virker interesseret, følger jeres mad med øjnene, åbner munden, læner sig frem osv. Det er super godt. Det skal I endelig udnytte, og det er rigtig fint, at du tilbyder skemad på et tidspunkt, hvor hun virker parat og til at have overskud - og altså ikke er for træt. Prøv gerne formiddag eller frokost og når hun kan spise ½ dl. der, så kan du begynde at give hende lidt ...

Annonce

... skemad til aften. Det er bedre, at hun spiser ½ dl. to gange dagligt end 1 dl. på en gang og hun kan få grød til frokost og mos om aftenen, så hun får lidt naturlig variation.

Det er helt normalt, at børn der får flaske kan vise behov for skemad tidligere end børn der ammes, og derfor er det netop vigtigt, at du er opmærksom på hendes signaler og starter stille og roligt op, når hun viser sig parat.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er dog stadig vigtigt, at hun får samme mængde mælk, som hun plejer at få. Skemaden kan ikke begynde at erstatte flasken før hun er i 7 måneders alderen, så indtil videre kommer skemaden ud over hendes vanlige antal flasker og mælkeindtag :)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem de første smagsprøver til familiemaden - fra 4-18 måneder. Der er opskrifter og dagsplaner måned for måned, og du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan :) Den nyeste udgave er netop landet i butikkerne - der står "3. udgave, 1. oplag 2018" i kolofonen.

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte